خبر سی.ان.ان بمب خبری بازار سرمایه را منفجر کرد. به گزارش این شبکه مسئولان بورس نیویورک پیشنهاد خرید یورونکست، گسترده ترین بورس اروپایی را روز شنبه این هفته ارائه کردند.


یورونکست از یک دهه پیش و با ادغام بورس های کوچک اروپایی نظیر پاریس، آمستردام، لیسبون و بروکسل تشکیل شد. مسئولان یورونکست در سه سال اخیر بارها برای خرید بورس لندن بزرگترین بازار سهام اروپا دورخیز کرده اند، اما بورس بازان متعصب جزیره هنوز بر این پیشنهادها پاسخ مثبت نداده اند.

طبق آمار فدراسیون جهانی بورس های اوراق بهادار، یورونکست در حال حاضر باارزش بازاری معادل ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار پس از بورس های نیویورک، نزدک، توکیو و لندن، پنجمین بازار بزرگ سهام دنیاست.

بورس نیویورک که آخر هفته گذشته جالب  توجه ترین پیشنهاد ادغام را به یورونکست ارائه کرده با ارزش بازاری که از مرز ۱۴ هزار میلیارد دلار فراتر می رود عملا یک سوم کل ارزش بازار سرمایه جهان را در خود جمع کرده،  ودر حال حاضر ارزش کل ۵۰ بورس بزرگ دنیا به مرز ۴۵ هزار میلیارد دلار رسیده است.

هم اکنون در وال استریت، قلب بازارهای مالی جهان ،دو بورس معتبر نیویورک باارزش ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار و نزدک با ارزش چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار فعال هستند.

در آن سوی اقیانوس اطلس دو بورس لندن با ارزش ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار و یورونکست با ارزش ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد دلاری فعالیت می کنند، با فاصله بسیار از این دو «دویچه بورس» یا همان بورس آلمان، به فعالیت می پردازد.

دویچه بورس نه تنها تاکنون در برابر بورس متحد اروپایی، یورونکست دوام آورده بلکه چندین بار وارد رقابت با یورونکست برای خرید سهام شرکت بورس لندن شده است.

بیشتر بورس های اوراق بهادار و کالا در سطح دنیا به صورت یک شرکت سهامی اداره می شوند، ادغام و خرید بورس ها فقط به معنای ادغام شرکت های اداره کننده آن هاست.

ضمن این که ادغام های یاد شده می تواند زمینه ثبت نام مشترک شرکت های حاضر در بورس های ادغام شده را فراهم کند.

بنابراین ادغام بورس های غول پیکر دو سوی اقیانوس اطلس می تواند به ادغام کامل بازارهای مالی و در نهایت تغییر قاعده بازی در صنایع فعال در اروپا و آمریکا بیانجامد.

طبق خبری که سی.ان.ان منتشر کرده، مدیران وال استریت یک رقم ۱۰ میلیارد دلاری را برای آغاز مذاکره خرید سهام یورونکست روی میز گذاشته اند.

ادغام نهایی بورس های نیویورک در وال استریت و یورونکست در اروپا می تواند چهل درصد بازار سرمایه جهان، معادل ۱۸ هزار میلیارد دلار آن را تحت یک مدیریت واحد درآورد.

آمار ارائه شده در شبکه سی.ان.ان حاکی است: با پیوند بورس های غول پیکر دوسوی اطلس بورسی تشکیل خواهد شد که رقم سرمایه ثبت شده شرکت های آن به ۲۷ تریلیون دلار خواهد رسید.به باور کارشناسان ادغام این بورس ها می تواند بورس های سنتی اوراق بهادار را در برابر پدیده های جدیدی نظیر بورس های فارکس تا مدتی بیمه کند.

کد خبر 55

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز